Se svým bratrem Šimonem dlouhodobě spolupracujete na projektech Zámku Liteň spojených s Jarmilou Novotnou. Jaký vztah jste si k operní divě za tu dobu vybudoval? Měl jste o ní povědomí již dříve?
Musím přiznat, že mé, a vlastně mohu říci, že i naše s bratrem, povědomí o Jarmile Novotné před rokem 1989 bylo minimální. O to více jsem vděčen za iniciativu Zámku Liteň a možnost spolupráce nad hudebními projekty spojenými s touto mimořádnou osobností. Každým tímto dalším pracovním setkáním si více a více uvědomuji, jak hanebně se k ní i předlistopadový systém zachoval.
Mají zmíněné projekty kromě Jarmily Novotné po realizační stránce ještě jiné společné pojítko či kontinuitu?
Myslím, že je to především nasazení tvůrčího týmu a interpretační kvalita hudebních těles a pěvců, kteří se na projektech podílejí. A také směr cesty vedoucí k většímu počtu oslovených diváků, k rozšiřování povědomí o Jarmile Novotné. A to pochopitelně považuji za velmi důležité. Aktivity začínaly na zámku Liteň a jedním z významných mezníků této „obrodné“ činnosti bude jistě i letošní Pocta v pražském Rudolfinu.
V jakém stylu bude laděno podzimní gala? Plánujete něco mimořádného vzhledem k výročí Jarmily Novotné? Můžete již nyní prozradit něco konkrétního?
Výročí narození této operní divy je jistě vhodným důvodem k dalšímu připomenutí a rozšíření povědomí o její tvorbě, životě a uměleckém i společenském odkazu. Letošní galavečer připomene další tvůrčí i historické mezníky v životě Jarmily Novotné formou komentovaného koncertu. A jsem osobně velmi rád, že funkce komentátora neboli průvodce večera, se zhostí Marek Eben. Dalším zajímavým, tentokráte scénografickým prvkem večera bude širokoúhlá projekční plocha v místě původně vyhrazeném sboru, která formou polyekranu obrazově doplní vyprávěný životní příběh pěvecké hvězdy.
Jak funguje spolupráce s vaším bratrem? Máte v projektech rozdělené role?
Jsme rádi, že to můžeme stále opakovat, že naše spolupráce funguje dobře. Určitě je to proto, že velmi dobře víme, kdo je v čem „silnější“. Šimon je scénograf a v posledních letech se čím dál více zabývá divadelní dramatizací, režií i vlastními scénáři. Já umím pracovat v krátkém čase s množstvím informací, soustředím se více na jednorázové akce s využitím moderních jevištních technologií. Dobrým příkladem naší spolupráce je například letošní červenec. Zároveň jsme oba a ve stejném termínu připravili slavnostní zahájení a zakončení Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech a premiéru operety J. Offenbacha Orfeus v podsvětí pro Národní divadlo v Hudebním divadle Karlín. Že nám to vzájemně funguje dobře, je také tím, že si jednotlivé projekty „rozdělujeme“ ve smyslu, kdo jim „šéfuje“ a ten druhý to respektuje. A Jarmilu Novotnou mám „na starosti“ já.
Jak trávíte léto? Pracovně i soukromě…
Na to mám jednoduchou odpověď. Pro Českou televizi jsem nejprve dokončil televizní záznam představení písní Kurta Weilla v podání Dagmar Peckové „Wanted“ a nyní pro ni natáčíme s bratrem dokument „Panovnice“ o Marii Terezii. Ve chvílích volna soukromě rekonstruuji byt, neboť děti stárnou a mají nové požadavky.