Rozhovor s Michalem Cabanem, režisérem operního gala Pocta Jarmile Novotné 2017

Michal Caban je nejen etablovaným režisérem, scenáristou a choreografem, ale také jednou z klíčových postav realizačního týmu Pocty Jarmile Novotné 2017. Na významných projektech Zámku Liteň spolupracuje pravidelně, ke 110. jubileu Jarmily Novotné ale chystá podívanou ve velkém stylu…

Se svým bratrem Šimonem dlouhodobě spolupracujete na projektech Zámku Liteň spojených s Jarmilou Novotnou. Jaký vztah jste si k operní divě za tu dobu vybudoval? Měl jste o ní povědomí již dříve?
Musím přiznat, že mé, a vlastně mohu říci, že i naše s bratrem, povědomí o Jarmile Novotné před rokem 1989 bylo minimální. O to více jsem vděčen za iniciativu Zámku Liteň a možnost spolupráce nad hudebními projekty spojenými s touto mimořádnou osobností. Každým tímto dalším pracovním setkáním si více a více uvědomuji, jak hanebně se k ní i předlistopadový systém zachoval.

Mají zmíněné projekty kromě Jarmily Novotné po realizační stránce ještě jiné společné pojítko či kontinuitu?
Myslím, že je to především nasazení tvůrčího týmu a interpretační kvalita hudebních těles a pěvců, kteří se na projektech podílejí. A také směr cesty vedoucí k většímu počtu oslovených diváků, k rozšiřování povědomí o Jarmile Novotné. A to pochopitelně považuji za velmi důležité. Aktivity začínaly na zámku Liteň a jedním z významných mezníků této „obrodné“ činnosti bude jistě i letošní Pocta v pražském Rudolfinu.

V jakém stylu bude laděno podzimní gala? Plánujete něco mimořádného vzhledem k výročí Jarmily Novotné? Můžete již nyní prozradit něco konkrétního?
Výročí narození této operní divy je jistě vhodným důvodem k dalšímu připomenutí a rozšíření povědomí o její tvorbě, životě a uměleckém i společenském odkazu. Letošní galavečer připomene další tvůrčí i historické mezníky v životě Jarmily Novotné formou komentovaného koncertu. A jsem osobně velmi rád, že funkce komentátora neboli průvodce večera, se zhostí Marek Eben. Dalším zajímavým, tentokráte scénografickým prvkem večera bude širokoúhlá projekční plocha v místě původně vyhrazeném sboru, která formou polyekranu obrazově doplní vyprávěný životní příběh pěvecké hvězdy.

Jak funguje spolupráce s vaším bratrem? Máte v projektech rozdělené role?
Jsme rádi, že to můžeme stále opakovat, že naše spolupráce funguje dobře. Určitě je to proto, že velmi dobře víme, kdo je v čem „silnější“. Šimon je scénograf a v posledních letech se čím dál více zabývá divadelní dramatizací, režií i vlastními scénáři. Já umím pracovat v krátkém čase s množstvím informací, soustředím se více na jednorázové akce s využitím moderních jevištních technologií. Dobrým příkladem naší spolupráce je například letošní červenec. Zároveň jsme oba a ve stejném termínu připravili slavnostní zahájení a zakončení Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech a premiéru operety J. Offenbacha Orfeus v podsvětí pro Národní divadlo v Hudebním divadle Karlín. Že nám to vzájemně funguje dobře, je také tím, že si jednotlivé projekty „rozdělujeme“ ve smyslu, kdo jim „šéfuje“ a ten druhý to respektuje. A Jarmilu Novotnou mám „na starosti“ já.

Jak trávíte léto? Pracovně i soukromě…
Na to mám jednoduchou odpověď. Pro Českou televizi jsem nejprve dokončil televizní záznam představení písní Kurta Weilla v podání Dagmar Peckové „Wanted“ a nyní pro ni natáčíme s bratrem dokument „Panovnice“ o Marii Terezii. Ve chvílích volna soukromě rekonstruuji byt, neboť děti stárnou a mají nové požadavky.

Comments are closed.