V neděli 13. srpna zámecký areál v Litni opět po čase otevřel své brány, tentokrát hudbymilovným návštěvníkům. Nezisková organizace Zámek Liteň, z.s., která pečuje o hudební i lidský odkaz jedné z našich nejúspěšnějších pěvkyň všech dob, Jarmily Novotné, zde počtvrté uspořádala závěrečný koncert interpretačních kurzů. Ty letošní kurzy, které byly zaměřeny na studium českého i světového repertoáru, vedli ve dnech 9.–13. srpna vysoce žádaní pěvci Kateřina Kněžíková s Adamem Plachetkou za klavírní spolupráce šéfkorepetitora Národního divadla Zdeňka Klaudy.
Jednotlivá vystoupení se setkala se skvělými ohlasy publika a výbornou úroveň všech letošních účastníků si pochvalovali i samotní lektoři kurzů. Návštěvníci letos také prvně ocenili konání autogramiády s Kateřinou Kněžíkovou a Adamem Plachetkou. Za čtyři roky svého konání se závěrečný koncert stal u posluchačů operní hudby tradičně vyhledávanou událostí a ten letošní byl již v polovině června beznadějně vyprodán. Pořadatelé koncert poprvé živě streamovali na facebookové stránce Festival Jarmily Novotné, kde jej za pouhých čtyřiadvacet hodin po jeho konání zhlédlo více než 2, 5 tisíce uživatelů.
Koncert otevřela působivou melodií z opery Bohéma pěvkyně Nela Skarková, následovala ji Jana Ženková s tklivou árií z díla Kapuleti a Montekové. Dívky vystřídal jediný mužský zástupce Robin Červinek, který si svou bystrou učenlivostí vysloužil přídomek „skokan“ letošních kurzů. Poté vystoupila Tereza Maličkayová, která árií Zaidy navázala na mozartovský repertoár svého předchůdce. Do role Armidy ze stejnojmenné opery Antonína Dvořáka se vcítila Veronika Čambalová, po níž s dramatickou árií Mařenky z Prodané nevěsty vystoupila Barbora Michalcovská. V tesklivém duchu pokračovala árií Charlotty z opery Werther Alena Kropáčková. Pěvecká absolventská čísla dovedly do finále Markéta Böhmová árií Louisy ze stejnojmenné Charpentierovy opery, dále trojnásobná účastnice liteňských kurzů Jarmila Balážová osudovým zpěvem Sapho z díla Charlese Gounoda a Nikola Uramová, nejlepší absolventka prvního běhu kurzů, který se uskutečnil na jaře na pražské HAMU, dojala árií Cio-Cio San z opery Madam Butterfly. Koncert vyvrcholil společným vystoupením lektorů Kateřiny Kněžíkové a Adama Plachetky, kteří uchvátili přednesem duetu Noriny a a Malatesty z opery Don Pasquale.
Devět mladých pěvkyň a jeden pěvec na počátku kariéry v zámeckém prostředí v Litni po dobu pěti dnů intenzivně studovali svůj hlasový projev, ale také pěveckou interpretaci a techniku. Zázemím pro studium se jim stala historická budova Čechovny, kterou kdysi slavná Jarmila Novotná s rodinou obývala. Součástí pěveckých kurzů byl rovněž doprovodný program, v jehož rámci se frekventanti blíže seznámili se životem Jarmily Novotné v Litni i mimo ni. Volný čas pak podle chuti trávili v rozlehlém malebném parku, který je součástí zámeckého areálu.
Interpretační kurzy v Litni 2017 se uskutečnily jako jeden z klíčových projektů 6. ročníku Festivalu Jarmily Novotné 2017, který připomíná 110. výročí narození Jarmily Novotné. Potřetí na nich participovala Hudební a taneční fakulta akademie múzických umění v Praze (HAMU), kde se na jaře uskutečnil první běh, jenž vedla Kateřina Kněžíková. Jako nejvýznamnější událost tohoto ročníkuse 25. září v pražském Rudolfinu uskuteční operní galapředstavení Pocta Jarmile Novotné 2017 za účasti Adama Plachetky, Kateřiny Kněžíkově, Aleše Brisceina, Adriany Kohútkové a Niny Tarandek. Sólisty doprovodí Symfonický orchestr Českého rozhlasu, který s organizací Zámek Liteň, z.s. slavnostní koncert spolupořádá. Orchestr bude řídit jeho šéfdirigent Ondrej Lenárd.